Monday, July 2, 2012

sudah tiba dan dah berlalu

Subbhanallah...
bila di fikirkan indahnya ciptaan yang telah diaturkan_Nya,
walau ada buruk tp aku yakin banyak lg sebab kebaikanya..
aku merasa pelbagai rasa di kehidupan yang belum mencecah 25 tahun.
namun ku dapat rasakan dugaan yang aku lalui jauh lebih byk nk dibandingkan usia..
Ya Allah, 
sepenuh hati aku yakini apa jua perancangan mu, pada perjalanan in.
ku mohon sentiasa lah kau lindungi hati aku dan peliharalah aku dari segala kekecewa..merasakan kau sentiasa di sisi aku aku kan selalu rasa tenang untuk meluahkan apa yang terbuku dan berlaku..
ku Mohon kali ini kau lindungi hati aku dari mereka, biar simpati aku tidak hingga timbul rasa sayang melebihi sayang pada diri sendiri dan keluarga aku. aku akui aku mmg begitu dan aku jua yang merelakan diri aku di sakiti mereka padahal mereka x bersalah.
kau maha mengetahui, kau rancangkan lah segala yang terbaik agar aku x temui org yang salah.
hummm...

hari ni isnin 2 julai,
tp 6 bulan yang lalu sehingga 3 hari yang lalu kelas dan bilik aku ceria dengan suara2 mereka,
 fatin, fika,mien,aman,ayum,eyol,naim,arol, dee,ilma, x lupa juga azik,awe,nadia.
berdiri aku hari ni aku hanya mengenang mereka.
dapat aku rasa kata2 aku sebelum ni x dapat aku buktikan.
kini aku sangat rindukan mereka,
kerana aku dah terlalu sayangkan mereka.
tamat sudah mereka di bawah tanggung jawab aku..
aku mmg sanagt berbangga dengan mereka,
tp hari ni mereka semua pergi membawa haluan masing2,
mencari kehidupan mereka sendiri 
dan bersedia dengan cabaran yang mereka sendiri x tahu..
cuma yang aku mampu laukukan hanya doakan mereka sentiasa berjaya.
x ada apa yang mampu aku bekalkan untuk mereka hanya mendokan kesejahteraan
dan aku berharap jua mereka semu rindukan aku.
hehehe..
Ya Allah, walau sering aku rasakan perasaan sebegini tp aku x tahu macam mana nak hadapi semua ini..
jika frust org bercinta nampak teruk tp teruk lg frust aku melapaskan 13 org yang x ada 1 pon diantara mereka aku abaikan..
bayangkan pula mereka yang rapat ngan aku sepanjang masa 6 bulan tu.. aku mejaga dengan penuh tanggung jawab walau kadang kala dapat aku rasakan sesuatu.
setiap pengorbanan x aku harapkan balasan namun kadang bila hati tercalar aku x tahu bagai mana nk jelaskan.....
mulai hari ini x lagi aku menjaga nurul afiqah, 
segalanya bermuala bila tindakan anak remaja yang ingin mencuba macam remaja lain buat, tp tindakan tu x  selalunya betul,menghilangkan kepercayaan seseorg itu amat lah teruk,aku tersepit antara tanggungjawab dan simpati sebagai manusia biasa. aku jalankan amanah ibunya tanpa rasa tepaksa ataupon minta untuk dibalas.so hari ni aku da x dapat hantar dan ambil dia kat KTM taman wahyu tu selepas kerja dan waktu kelas..aku cuba memberi apa yang termampu, dan kadang kala aku melihat dia sebagai kawan baik aku dulu,apa yang ada pada dia sama macam kawan baikk aku dulu,tp aku kena akur dia bukan kawan baik aku dulu,beza umur diantara aku ngan fika just adik dan kakak. macam2 hal berlaku dan kini,dia hanya kenangan kerana dia pernah jadi student kesayangan aku tanpa aku sedar. sejak peristiwa tu berlaku tiada lg perkongsian,maybe aku x kenali dy sepenuhnya,kini aku akur denga apa yang terjadi. tiada hak aku untuk bertegas tp aku tunaikan jua impian nya, kini dia boleh berbangga bila melihat hasil kerja fotografinya tergantung di dinding.kini dia bebas.semoga kamu berjaya di luar sana dan sentiasa la beringat akan kehidupan ni x menjaminkan apa2 kebahagian walau macam mana sekali pon kamu kejar,kamu terlalu muda jadi jangan siakan,jgn sakitkan hati kamu dan rugikan tangisan kamu dengan godaan nafsu remaja kamu.
jaga lah diri kamu baik2.
saya harap kita kan jadi kawan selamanya.
aku temui fatin athirah dikalangan mereka yang mana aku tahu akan kelemahan dia dan kekuatan yg lain daripada org la. dia pelik sikit sebab dia akan mengeletar bila dalam ketakutan atau dalam erti kata lain tgk org marag atau kena marah.hehehe. fatin2.. tp antara mereka kamu nampak matang dalam berfikir walaupon sifat awak x matang mengalahkan budak2. sebelum tu sy nk mint maaf sangat2 pada awak sbb paksa kamu habiskan final projek tempoh hari..sy bangga ngan kamu walaupon byk dugaan kamu hadapi, kini kamu dah jauh,sabah mmg jauh tp tidak kat sini kot.humm..masih terbayang kelakar kamu tu fatin..saya tahu kamu kuat, :D semoga kamu bercaya ngan cita2 kamu di sana dan gbanggakan lah kedua ibu bapa kamu.tp jgn la kamu lupa akan foto walaupon ianya hanya sekadar hobi kamu..thanks sbb jadi kawan saya luahkan masalah satu masa dulu,harap kita jadi kawan sampai bila2,sy akan sentiasa menyokong kamu.
hemmm
mien dengan sifat dy yang gila2 yg terlampau tu memeriahkan lg kelas,walaupon aku x rapat sanagt tp aku tahu dy seorng yang kuat berusaha,dy hidup dalam dunia twetter dan fb dy.hehehe, aman dari mula kenal aku selau support dy tp biasa la,macam2 hal berlaku tp syukur dia dah berubah dengan sendiri dan dengan sokongan kawan2 dy.Ayum, susah nk cakap pasal dy,macam2 kerenah tp dia ok cuma perlu selalu ingat mengingati.harap kamu x balik pada siapa kamu yang dulu yang kamu pernah ceritakan dulu.
dee pulak dengan cara dan gaya sendiri..macam2 gak budak nih..dalam 6 bulan berapa kali excident aku pon x tahu..hahaha tp dy ok. ilma ngan masalah hidup n bf dy..datang lambat dy la queen.hahaha
eyol, budak yang sepatutnya masuk giat KL tp ke kepong, rajin berusaha tp kuat tdo rasanya,menyanyi, buat bising dan macam2 tp x da la timbulkan masalah.dy my best student. :)
Naim, kadang2 blur, bajet macho tp hati dy gler byk taman yang ada tasik..hehehe dy ok tp x tahan tekanan,merajuk jagan cakap la,tp setiap yg aku tegur n marah untuk kebaikan dy juga..arol ni king datang lambat dalam kelas, dia juga la kaki main kad dalam kelas ngan naim.nk dibandingkan usia dy lebih tua, pemikiran dalam foto mmg sanagt bagus, mmg ada harapan pergi jauh.tp usaha la yang dy perlu lakukan. antara work yang terbaik.:)
kalau nk cerita dari hari pertama mmg x habis tp bukan bernakna lupa sebb semuanya masih segar di ingatan
terasa baru semalam kenal mereka.
Ya Allah, sememanganya ni lumrah dunia,x ada yang kekal x ada yang sempurna. tiada apa yang aku berikan melainkan mendoakan yang terbaik buat mereka dan memberi ilmu apa yang aku ada.
kerana fotografi bukan sekadar tangkap gambar tp mengajar kita mengenal diri sendiri dan mengenal dunia yang kit hidup.harap maafkan segala salah dan silap.
Al hazen jan-jun 2012
harap ini adalah kenangan terbaik dalam hidup saya dan termanis dalam kenangan saya.

No comments:

Post a Comment